נושא מניעת החלקה במדרגות הוא אחד מהנושאים הבטיחותיים החשובים ביותר, שכן החלקה במדרגות נחשבת לאחת התאונות הנפוצות ביותר אחרי תאונת דרכים.

נכון להיום המוסד לבטיחות וגיהות מסביר באתר האינטרנט שלו שאמנם אין חוק או תקנות הכוללים פירוט של השיטות לצורך מניעת החלקה במדרגות, אך קיימת תחיקת בנייה בה מפורט כל הקשור אל מקדם התנגדות להחלקה, שימוש בחומר מונע החלקה במדרגות חיצוניות בבניין, תקן ישראלי 2279 שמספק מידע בדבר התנגדות להחלקה של משטחי הליכה קיימים, חומרים המיועדים למשטחי הליכה באיזורי מסחר ואיזורי תעשייה ועוד.

הקטנת החלקה – המלצת המוסד לבטיחות וגהות

ההמלצה של המוסד לבטיחות וגיהות היא להקטין את אפשרות ההחלקה על ידי הגדלת גורם החיכוך. אחת מאותן שיטות להגדלת החיכוך הינה הדבקה של רצועות מונעות החלקה על המדרגות. בחירת השיטה המתאימה ביותר תהיה לאחר בדיקת סוג המדרגות, המצב של המדרגות (ישנות, שמנוניות, רטובות ועוד) ודפוס התנועה שקיים במדרגות (תנועת אנשים, מכונות, מכוניות ועוד).

טרם בחירת השיטה או הפתרון המתאים למניעת החלקה חשוב לוודא שהמוצר/החומר בו משתמשים למטרה זו אכן מתאים למטרה שלכם ולקהל היעד ותמיד מצוי באישור מכון התקנים. הפתרונות המקובלים כיום הם טיפול כימי למניעת החלקה על מדרגות מסוג שיש, חירוץ המדרגות דבר שהופך את המדרגות למחוספסות יותר ושימוש בפסים המיועדים למניעתה של החלקה. אפשרות נוספת וחדשנית היא מדבקות נגד החלקה.

באותו נושא

פסי מניעת החלקה במדרגות

יש אפשרות לבחור בפסים שמולחמים לרצפה או בפסים יצוקים. היתרונות של פסים מולחמים הם שהם אינם מתבלים ואינם מתקלפים. היתרונות של פסים יצוקים באים לידי ביטוי בכך שהם מתאימים לשימוש חיצוני ופנימי, הם עמידים בפני שחיקה מוגברת וניתן לבחור את רוחב הפסים ואת מידת החספוס שלהם.

נכון להיום יש אפשרות לקנות פסים נגד החלקה שעמידים לכל איזור בבית, בעלי דבק חזק במיוחד ורמת חספוס גבוהה שנשמרת לאורך זמן רב. פסים אלו מוצעים בצבעים שחור, צהוב ואפור. אפשרות נוספת היא בחירת פסים בעלי תשתית אלומיניום המשפר את העמידות של הפס או בפסים מסוג TUFF GRIP.

אם אלו אינם מספיקים ניתן לבחור לקנות צבעים למניעת החלקה או חומר מיוחד למניעת החלקה שמבוסס מים ומגדיל את רמת החיכוך של הרצפה. תמיד חשוב לוודא שהמוצר אותו אתם בוחרים זכה לאישור מטעם מכון התקנים הישראלי.

לסיכום, אם גם אתם מסכימים עם העובדה שמדרגות הינן מקום מועד לפורענות ואין זה משנה אם מדובר על מדרגות הבית, מדרגות מבנה ציבורי או מדרגות המשתייכות לעסק פרטי, תמיד חשוב שתנקטו בפתרון שימנע מצב בו מישהו יחליק על המדרגות בביתכם או במקום העבודה שלכם ויאלץ לעבור תהליך שיקום כואב (דבר שכולל לעיתים תביעת אותו עסק בו התרחשה ההחלקה), פתרון מניעת החלקה במדרגות, אם על ידי חומר מיוחד בעל אפקט כימי למניעת החלקה על מדרגות שיש, אם על ידי חירוץ של המדרגות ואם על ידי שימוש בפסים יצוקים, פסים בהלחמה או אם במדבקות נגד החלקה. בהצלחה!

צור קשר