בפני מה הוא מתריע?

חוק השיוון כולל פרק שעיקרו נושא הנגישות. נכון לישראל של שנת 2017 חובה להנגיש לבעלי מוגבלויות, ביניהם עיוורים וכבדי ראייה, כל מקום בו ניתן שירות לציבור.

חוק שיוויון הזכויות לאנשים עם מוגבלות מחייב הנגשה של שירותים, מבנים ותשתיות באופן שבו אנשים עם מוגבלויות יוכלו לנוע בו ולקבל את השירות בו הם מעוניינים.

אדם כבד ראייה או עיוור יכול להיות מונחה על ידי אמצעים שונים שמכוונים אותו או מזהירים אותו מפני סכנות, כמו למשל סימנים על הקרקע, כדוגמאת משטח אזהרה לעיוורים, שמונע ממנו למעוד בגרם מדרגות או להיתקל בעצמים מסוכנים.

 

סימני אזהרה וסימנים מובילים לעיוורים

אנשים שסובלים מעיוורון ומוגבלויות ראייה נוספות נעזרים בחוש המימוש באמצעות מקל הנחייה ובאמצעות הרגל בעת התנהלותם היומיומית. . שני האלמנטים המרכזיים המשמשים את העיוורים הם סימני אזהרה וסימנים מובילים. סימנים מובילים הם סוגים שונים של פסי הכוונה ואילו סימני אזהרה הם כל מיני בליטות. משטחים אלו עשויים מחומרים שונים, כמו למשל אלומיניום, נירוסטה ופליז ותפקידם הוא ליצור משטח המנוגד לטקסטורה של הרחוב או הרצפה עליה הם מונחים.

 

מהו משטח אזהרה?

כאן הכוונה היא למשטח אזהרה המיועד לעיוורים ופעמים רבות מותקן לפני גרם מדרגות. בישראל של שנת 2017 ניתן לקנות סימן אזהרה העשוי מחומר גומי משוחזר המיוצר בישראל. טרם הקנייה תמיד חשוב לוודא שהייצור של המשטח נעשה בהתאמה מלאה לתקן הישראלי 1918 להנגשה לעיוורים וכבדי ראייה. ניתן להזמין מוצר זה בהתאמה אישית אם מבחינת מידות משטח האזהרה ואם מבחינת צבעי משטחי האזהרה. משטח אזהרה מותקן לפני מכשולים ובעיקר לפני גרם מדרגות ומשמש כסימן אזהרה לאדם העיוור ולכבד הראייה. המידות הסטנדרטיות של משטח זה הינן רוחב של שישים סנטימרים על אורך של מאה סנטימטרים.

 

משטחי אזהרה – חשוב לשים לב

באם חללים גבוהים ו/או גדולים מתחת למכשול חשוב לסמן את האיזור במרקם אזהרה נימוש במרחק של שלושים סנטימטרים וברוחב של שישים סנטימטרים. נכון להיום יש סוגים שונים של משטחי התרעה המשמשים באיזורים שונים ולמטרות שונות:


משטח אזהרה בצורת עיגולים
 – או בשפה המקצועית משטח בצורת 'יבלות' הוא משטח שנהוג למקם על הריצפה לפני הכביש ותפקידו לשמש כמרקם אזהרה מפני מכשול.

משטח אזהרה בצורת פסים – (נקרא גם פס מוביל) משטח זה מיועד להקלת התמצאות. לעומת המשטח עם העיגולים הבולטים המיועד לסימונה של סכנה לאותו עיוור, מרקם מנחה תמיד יהיה בצורת פסים בולטים ונהוג למקם אותו לפני מבנה ציבור, לפני כניסה ראשית למבנה ולאורך מסלול הליכה. הפס חיוני על מנת שאותו אדם עיוור לא יאבד את הכיוון ועוזר רבות לאדם העיוור להשתמש באותו אתר או מקום חיצוני ללא תלות באדם אחר.

משטח אזהרה מחוספס לפני מדרגות – כלומר משטח אזהרה בטקסטורה של עגולים מובלטים נהוג לפני גרם מדרגות. המשטח במרקם זה מספק התרעה על ההימצאות של האדם סמוך למדרגות ומובילה אותו להגברת העירנות ולהאטת קצב ההליכה שלו. (בדקו גם: פס למניעת החלקה )

לסיכום, התפקיד של משטחי אזהרה לעיוורים הוא להזהיר את האדם העיוור מפני מכשול או שינוי כלשהו במסלול ההליכה שלו. בנוסף, פעמים רבות, משטחי אזהרה משמשים כאזהרה מפני איזורים שטמונה בהם סכנה כלשהי להולכי רגל, כמו למשל גרם מדרגות,  כי כיום כל אדם עיוור או כבד ראייה חייב בפתרונות שעיקרם מניעת מכשולים וזאת באמצעות סימון של מכשולים על ידי משטחי אזהרה ואמצעי עזר נוספים.

צור קשר